Месец Мухаррем, денят Ашуре и значението им за мюсюлманите 

 

Според ислямското летоброене вече се намираме в първия месец от Новата 1440 година – месец Мухаррем. В този месец има един ден, който е от особено голямо значение в исляма и за мюсюлманите по целия свят. Това е днешният ден - денят Ашуре, десетият ден от месец Мухаррем. Kоренът на думата „ашуре“ в превод от арабски означава „десет“. И за мнозина месецът е познат като „Месецът на Ашурето.“

Освен това обаче, важно е да отбележим, че този от месеците в ислямския календар е с по-особен статут. В исляма четири от дванадесетте месеца са определени като „месеци на забранатаʺ. В Корана се казва:

„Броят на месеците при Аллах е дванайсет месеца според повелята на Аллах в деня, когато сътвори небесата и земята. Четири от тях са месеци на забрана. Това е правата вяра. Не угнетявайте през тях себе си…ʺ  (Свещен Коран, Сура „Покаяниетоʺ:36)

Месеците на възбрана са Зу’л-Када, Зу’л-Хиджа, Мухаррем и Реджеб, а „възбраната“, от една страна, е свързана с това, че Аллах (с.т.) е постановил забрана на воюването, докато траят тези четири месеца, освен ако то не е инициирано от отсрещната страна. От друга страна, престъпването на определени граници в религията в посочените четири месеца е по-лошо, отколкото през останалото време на годината.

Пратеникът Мухаммед (с.а.с.) в едно предание казва:  “Времето се върна към първоначалното си състояние, както беше когато Аллах създаде Небесата и Земята. Годината има дванайсет месеца, от които четири са на забрана, три са в последователност, а именно Зу’л-Кида, Зу’л-Хиджа и Мухаррем, и четвъртият – Реджеб, на племето Мудар, който е между Джумада и Шабан.”

 (Бухари и Муслим)

Този ден е свързан с Всемирния потоп и обозначава неговия край - избавлението. Денят Ашуре е денят, в който корабът на Нух (а.с.) заседнал на планината Ал-Джудди.

 

Говеенето в деня Ашуре

Изключително благодатно е да се държи оруч по време на десетия ден от месец Мухаррем. Според предания самият Нух (а.с.) говеел през този ден, за да благодари на Всевишния Аллах за избавлението.

Десетки са преданията, които сочат колко благодатно е говеенето по това време от годината и още по-специално – на деня Ашуре. По думите на Пратеника Мухаммед (с.а.с.), предадени от Муслим, „Най-доброто време за говеене след месец Рамазан е по време на месеца на Аллах - Мухаррем."

В един хадис, предаден от Муслим, Мухаммед (с.а.с.) казва: "Който говее в дена Ашуре - аз се надявам, че Аллах ще приеме неговия оруч като изкупление за греховете от изминалата година."

В друг хадис, предаден от Бухари, Ибн Аббас (р.а.) разказва:

"Един ден Мухаммед (с.а.с.) дойде в Медина и видя, че юдеите държат оруч в деня Ашуре. Попита ги: "Но какво е това?" Те му отговориха: "Това е един много важен ден - това е денят, в който Аллах спаси Синовете на Исраил от техните врагове. Затова Муса говееше през този ден." Тогава Пратеникът (с.а.с.) казал: "Ние имаме по-голямо право над Муса, отколкото вас.“ Така той говял през този ден и предписал на мюсюлманите да държат оруч в деня Ашуре."

Но за да се различаваме от юдеите, Мухаммед (с.а.с.) ни е посъветвал освен на деня Ашуре, да говеем и още един ден - може да е предходният или  следващият деня Ашуре.

 

На деня Ашуре традицията повелява… 

Според традицията на деня Ашуре се приготвя специално ястие, носещо същото име. В различните мюсюлмански култури в България и по света приготвянето му е по различен начин. На някои места се приготвя подсладено като десерт, другаде – като основно солено ястие. Традицията по приготвянето на „Ашуре“ се свързва отново с пророка Нух (а.с.). Смята се, че в търсене на начин на нахрани вярващите, които се качили на кораба му, той ги призовал да изсипят в един общ съд храната, с която всеки разполагал. Целта била да се приготви едно общо ястие, с което да се нахранят всички…

Така днес „Ашурето“, в различните си разновидности, продължава да се приготвя от мюсюлманите с цел отбелязването на този значим в исляма и мюсюлманската култура ден.

 


© Мюсюлманско изповедание. Всички права запазени.